fredag 11. januar 2008

Den gode lærer i morgendagens skole, del 2

Kjell Atle stilte spørsmål om min mening om Søbys beskrivelse av den gode lærer i morgendagens skole. Tror rett og slett ikke fremtidas lærer vil være så forskjellig fra hvordan dagens lærer er - eller bør være. Dagens lærer må også beherske ulike læringsmodeller, variere bruken av lærerstoffet, være inspirator og veileder, samtidig som dagens lærer også må forholde seg til bruk av IKT i ulike sammenhenger innenfor skolen. Sånn sett er jeg på mange måter enig i Søbys beskrivelse, men ville nok ikke brukt betegnelsen hybrid aktør. Tror heller ikke morgendagens skole vil være så IKT-dominert som det Søby legger opp til i beskrivelsen, selv om jeg håper og tror at IKT-implementeringen blir bedre enn den er i dag. Men da må det bli enklere å finne frem til gode bruksområder for IKT å fremme læring på enn tilfellet er i dag. Den pedagogiske nytteverdien må bli synliggjort! Da blir det også lettere å tilpasse den didaktiske tenkningen slik at den kan romme mer utstrakt bruk av IKT.

Ellers synes jeg Terje gjør klokt i å holde frem MAKVIS - en "huskeregel" som på ingen måte er avlegs selv om IKT har gjort sitt inntog i skolene. All utvikling, og så vel også den pedagogiske, er en prosess der nytt kommer til samtidig som mye av det opprinnelige forblir. Kan ikke se at IKT har endret pedagogikken nevneverdig, men den har kanskje gjort noe med metodevalgene?

1 kommentar:

Kjell Atle sa...

Skal si du har fått fart på bloggingen din, Roger!

Hvor IKT-dominert morgendagens skole blir, er deet vansklig å sinoe om. Etter å ha besøkt BETT 2008 (British Education Teaching Technology, tror jeg det står for). Det er enormt mye teknologi og programvare på markedet. Og her til lands har man stor tro på at teknologien har en viktig rolle å spille i arbeidet med å bygge morgendagens skole, med inspirerende læringsmiljø for elever og lærere. Abefaler et besøk i njanuar 2009. BETT går hvert år. I år sies det at det var 400 nordmenn der...