fredag 11. januar 2008

Digital mappevurdering som didaktisk metode

Det har de siste årene kommet flere nasjonale føringer (bl.a. Stortingsmelding 30) som sier at mapper skal tas i bruk i opplæringen og vurderingen, herunder eksamen. Hvorvidt dette fra statlig hold er initiert av pedagogiske teorier eller annet, vil jeg ikke gi meg hen til å spekulere i, men det klart at man i mappevurderingen finner elementer både fra kognitiv -og sosiokulturell læringsteori. Samtidig har LMS-enes inntog i norske skoler gjort digital mappevurdering lett gjennomførbart.


Uansett så må innføring av digital mappevurdering føre til at det blir samsvar mellom undervisningsform og vurderingsform. Man må med andre ord velge en didaktisk metode som støtter opp under vurderingsformen og læringsteoriene som nevnt ovenfor.


I temaheftet "Digital mappevurdering" fra UninettABC (http://www.uninettabc.no/content.ap?thisId=684&language=0) listes seks elementer/didaktiske overveielser man må ta stilling til før man tar i bruk digitale mapper. Samtidig må man velge hva slags type mappe man skal bruke.

Når man da skal ta i bruk digitale mapper, må man dermed gjøre en del didaktiske overveielser tilpasset det enkelte fag samt den enkelte lærer og elev/klasse. Digital mappevurdering som didaktisk metode vil dermed ikke være noe ensartet som brukes på samme måte av alle lærere i alle fag, men må nødvendigvis bli tilpasset det enkelte fag.

Mulig dette blir noe teoretisk og lite praktisk, men jeg mener det er viktig å ha en pedagogisk og didaktisk forståelse av de metodene man bruker i skolen. Undervisningen bør ikke være styrt av uoverveide valg!

1 kommentar:

Kjell Atle sa...

Helt enig i sluttkommentaren din. Du må gjerne gå dypere i denne materien, og utdype synspunktene dine.

Et apropos: ITU Monitor 2007 finner økt bruk av digitale mapper i skolen. Men det som ligger i mappene tas i liten grad fram og gjenbrukes sjelden. Dermed blir mappene bare en oppbevaringplass, og det som ligger der, kunne vel like gjerne ligget i et skap eller en skuff?