onsdag 9. januar 2008

Didaktisk bruk av IKT

Så er det nye året godt i gang, og det er på tide å dele noen av de tankene jeg sitter med etter å ha brukt noe tid på å lese om og fundert over temaet i det siste. Så langt sitter jeg igjen med det inntrykket at det finnes mange generelle betraktninger over pedagogisk og til dels didaktisk bruk av IKT, men det er langt færre funn knyttet til spesifikk bruk i de enkelte fag (med det forbehold om at jeg ikke har full oversikt over all litteratur eller annet publisert materiale). Henger lærebøkene i fagdidaktikk etter på dette området? Finnes kunnskapen for vanskelig tilgjengelig?

Didaktisk bruk av IKT blir derfor i mange tilfeller noe den enkelte lærer, fagseksjon eller skole jobber frem innenfor rammene av de ulike IKT-verktøyene som finnes, som f.eks. LMS, Internett, tekstbehandling og regneark. Dette har vel for mange lærere og skoler munnet ut i frustrasjon over at verktøyene har kommet inn i klasserommene uten at man har vært tilstrekkelig klar over hvordan man skulle bruke de didaktisk.

Når dette er sagt, finnes det også eksempler på det motsatte! Det finnes mye god, didaktisk bruk av IKT rundt om i norske skoler. Problemet er at kunnskapen og de gode ideene og faglige oppleggene vanskelig finner veien videre, slik at de igjen kan tas i bruk av andre, selv om noe er samlet på ulike nettsider (men dette tror jeg som sagt blir for lite tilgjengelig i det daglige).

Vel, nå var det ikke dette jeg hadde tenkt å skrive om i dette innlegget, men det var det som "kom". Det jeg skulle skrive om var eksempler på didaktisk bruk av IKT. Dette kommer i neste innlegg, som vil ta for seg digital mappevurdering som didaktisk metode.

3 kommentarer:

Sylvia Hoff sa...

Spennende tema om digital mappevurdering.. Jeg ser på vår skole at det er ganske stor forskjell fra programområde til programområde angående hvordan mappevurdering fungerer. Hos oss ser det ut til at HS har kommet lengst. De har et par år nå operert med både utvalgsmapper og utvelgelsesmapper. Elevene er selv med i utvelgelsen og de må lage et eget refleksjonsnotat i utvalgsmappa. Det teller med i den samlede vurderingen.
Sylvia

Kjell Atle sa...

Det er gjort alt for lite praksisnær forskning på ulik didaktisk bruk av IKT i undervisningen i ulike fag. Her er det plass tilmye nyttig aktivitet framover. Inntil dette kommer, må vi ta i bruk den kunnskapen og de antakelsene vi bygger god undervsining på: inspirerte elever lærer mer enn uinspirerte, elever som skriver mye lærer sannsynligvis mer enn elever som ikke skriver, aktiv vs passive, motiverte vs umotiverte osv. Og læremidler som framstiller kompliserte og abstrakte sammenhenger på konkrete og lett forståelige måte, er nyttigere enn de som ikke gjør det.Elever lærer på forskejllige måter. Derfor er det nødvendig å bruke varierte arbeidsformer i "rike" og inspirerende læringsmiljøer. Og så får vi bruke teknologien deretter. Verre er det vel egentlig ikke?

rkransvik sa...

Så enkelt, men dog så vanskelig, Kjell Atle... Du har selvfølgelig rett i antakelsene du nevner vi bygger god undervisning på, og sånn sett kan vi nok glede oss over flere verktøy nå enn før IKT gjorde sitt inntog i norske skoler. Men - hvorfor ser vi da ikke flere spor etter dette i form av bedrede resultater i de ulike undersøkelsene som har vært publisert den siste tiden? Makter vi ikke å skape "rike" og inspirerende læringsmiljøer, for det er vel ingen ting vi som lærere vil mer enn det?