fredag 11. januar 2008

Den gode lærer i morgendagens skole, del 2

Kjell Atle stilte spørsmål om min mening om Søbys beskrivelse av den gode lærer i morgendagens skole. Tror rett og slett ikke fremtidas lærer vil være så forskjellig fra hvordan dagens lærer er - eller bør være. Dagens lærer må også beherske ulike læringsmodeller, variere bruken av lærerstoffet, være inspirator og veileder, samtidig som dagens lærer også må forholde seg til bruk av IKT i ulike sammenhenger innenfor skolen. Sånn sett er jeg på mange måter enig i Søbys beskrivelse, men ville nok ikke brukt betegnelsen hybrid aktør. Tror heller ikke morgendagens skole vil være så IKT-dominert som det Søby legger opp til i beskrivelsen, selv om jeg håper og tror at IKT-implementeringen blir bedre enn den er i dag. Men da må det bli enklere å finne frem til gode bruksområder for IKT å fremme læring på enn tilfellet er i dag. Den pedagogiske nytteverdien må bli synliggjort! Da blir det også lettere å tilpasse den didaktiske tenkningen slik at den kan romme mer utstrakt bruk av IKT.

Ellers synes jeg Terje gjør klokt i å holde frem MAKVIS - en "huskeregel" som på ingen måte er avlegs selv om IKT har gjort sitt inntog i skolene. All utvikling, og så vel også den pedagogiske, er en prosess der nytt kommer til samtidig som mye av det opprinnelige forblir. Kan ikke se at IKT har endret pedagogikken nevneverdig, men den har kanskje gjort noe med metodevalgene?

Digital mappevurdering som didaktisk metode

Det har de siste årene kommet flere nasjonale føringer (bl.a. Stortingsmelding 30) som sier at mapper skal tas i bruk i opplæringen og vurderingen, herunder eksamen. Hvorvidt dette fra statlig hold er initiert av pedagogiske teorier eller annet, vil jeg ikke gi meg hen til å spekulere i, men det klart at man i mappevurderingen finner elementer både fra kognitiv -og sosiokulturell læringsteori. Samtidig har LMS-enes inntog i norske skoler gjort digital mappevurdering lett gjennomførbart.


Uansett så må innføring av digital mappevurdering føre til at det blir samsvar mellom undervisningsform og vurderingsform. Man må med andre ord velge en didaktisk metode som støtter opp under vurderingsformen og læringsteoriene som nevnt ovenfor.


I temaheftet "Digital mappevurdering" fra UninettABC (http://www.uninettabc.no/content.ap?thisId=684&language=0) listes seks elementer/didaktiske overveielser man må ta stilling til før man tar i bruk digitale mapper. Samtidig må man velge hva slags type mappe man skal bruke.

Når man da skal ta i bruk digitale mapper, må man dermed gjøre en del didaktiske overveielser tilpasset det enkelte fag samt den enkelte lærer og elev/klasse. Digital mappevurdering som didaktisk metode vil dermed ikke være noe ensartet som brukes på samme måte av alle lærere i alle fag, men må nødvendigvis bli tilpasset det enkelte fag.

Mulig dette blir noe teoretisk og lite praktisk, men jeg mener det er viktig å ha en pedagogisk og didaktisk forståelse av de metodene man bruker i skolen. Undervisningen bør ikke være styrt av uoverveide valg!

onsdag 9. januar 2008

Didaktisk bruk av IKT

Så er det nye året godt i gang, og det er på tide å dele noen av de tankene jeg sitter med etter å ha brukt noe tid på å lese om og fundert over temaet i det siste. Så langt sitter jeg igjen med det inntrykket at det finnes mange generelle betraktninger over pedagogisk og til dels didaktisk bruk av IKT, men det er langt færre funn knyttet til spesifikk bruk i de enkelte fag (med det forbehold om at jeg ikke har full oversikt over all litteratur eller annet publisert materiale). Henger lærebøkene i fagdidaktikk etter på dette området? Finnes kunnskapen for vanskelig tilgjengelig?

Didaktisk bruk av IKT blir derfor i mange tilfeller noe den enkelte lærer, fagseksjon eller skole jobber frem innenfor rammene av de ulike IKT-verktøyene som finnes, som f.eks. LMS, Internett, tekstbehandling og regneark. Dette har vel for mange lærere og skoler munnet ut i frustrasjon over at verktøyene har kommet inn i klasserommene uten at man har vært tilstrekkelig klar over hvordan man skulle bruke de didaktisk.

Når dette er sagt, finnes det også eksempler på det motsatte! Det finnes mye god, didaktisk bruk av IKT rundt om i norske skoler. Problemet er at kunnskapen og de gode ideene og faglige oppleggene vanskelig finner veien videre, slik at de igjen kan tas i bruk av andre, selv om noe er samlet på ulike nettsider (men dette tror jeg som sagt blir for lite tilgjengelig i det daglige).

Vel, nå var det ikke dette jeg hadde tenkt å skrive om i dette innlegget, men det var det som "kom". Det jeg skulle skrive om var eksempler på didaktisk bruk av IKT. Dette kommer i neste innlegg, som vil ta for seg digital mappevurdering som didaktisk metode.