mandag 17. desember 2007

Den gode lærer i morgendagens skole

"Den gode lærer i morgendagens skole er ikke en undervisningsinstruktør, men en hybrid aktør som kombinerer faglig kunnskap og digital dannelse. Hun ser mulighetene i ulike læringsmodeller og varierer bruk av lærestoff og internett. Den gode lærer bidrar profesjonelt i forskjellige undervisningssituasjoner. Hun er for eksempel en inspirerende, kunnskapsformidlende foreleser, gjerne mulitmedialt, tilrettelegger av et komplekst datasimulert eksperiment, veileder i et tverrfaglig prosjektarbeid, kildekritisk navigatør på internett og kommenterende bruker av dataspill i læresituasjoner" (Morten Søby, Digital kompetanse nr. 3, 2007)

Man kan mene mangt og mye om innledningen ovenfor, men det man ikke kommer utenom, er at man som lærer eller leder i skolen må forholde seg til IKT på en eller annen måte. Det er med andre ord ikke mulig å gjøre dette til et ikke-tema. Program for digital kompetanse 2004-2008 synliggjør dette ved å sette nye og ambisiøse nasjonale mål og prioriteringer.
I programmet finner man følgende fire hovedmål:
  • i 2008 skal norske utdanningsinstitusjoner ha tilgang til infrastruktur og tjenester av høy kvalitet
  • i 2008 skal digital kompetanse stå sentralt i opplæringen på alle nivåer
  • i 2008 skal det norske utdanningssystemet være blant de fremste i verden på området
  • i 2008 skal IKT være et integrert virkemiddel for innovasjon og kvalitetsutvikling i norsk utdanning

Ambisiøst? Mulig det, men som lærer, skoleleder og masterstudent i skoleledelse, er implementeringen av IKT i skolen noe som opptar meg, og jeg håper denne bloggen kan bidra til å fremme egen (og andres?) forståelse for og muligheten til å bruke IKT som et didaktisk verktøy.

4 kommentarer:

Kjell Atle sa...

Et godt utgangspunkt dette, Roger. Morften Søby og ITU ligger nok litt foran gjennomsnittskolen i sin tenkning omkring framtidas skole og lærere. Du sier man kan mene mangt om hans beskrivelse av den gode lærer. Enig i det. Hva mener DU?

Sylvia Hoff sa...

Du nevner at forskning viser at det er manglende interesse for pedagogisk bruk av IKT. Det kan vel komme noe av at man ikke vet nytteverdien av det før man aktivt har prøvd. - Satt litt på spissen.
For å komme fram til felles forståelse av begrepet digital kompetanse må det stadig være opp som et tema. Kanskje kan en gruppe forberede slikt arbeid på felles planleggingsdager. Temaet må inn på de arenaer hvor lærere møtes i planleggings- og vurderingsarbeid. Hva er skolens nåsituasjon? Legge konkrete planer. Ofte syntes jeg at vi i skolen er noe diffuse med hva vi egentlig vil. Hva må til av konkrete tiltak for å nå våre individuelle mål på hver enkelt skole.
Sylvia

TerjeR sa...

Veldig interessant utgangspunkt for bloggen din, Roger. Jeg tror også at dersom Søby får rett, vil en få en begrensning totalt i læringsmiljøet fordi en lærer som kun fokuserer på digital didaktikk mister noe annet viktig. Jeg tenker på den gamle huskeregelen MAKVIS (Motivasjon, Aktivitet, Konkretisering, Variasjon, Individualisering og Samarbeid) fra 70-tallet (tror jeg det var). MAKVIS kan selvsagt brukes digitalt, men for mange elever, spesielt de som er taktile, mister en noe verdifullt. Jeg tror en må planlegge IKT-bruken noe mer nyansert enn Morten Søby snakker om. Det er mulig at en kan ha en slik lærertype på et trinn, et fag på videregående, men mest som en inspirasjon for de andre som ligger etter tror jeg.

Hans Vidar Levinsen sa...

Jeg har bare vært i skolen siden høsten 1998, og har ikke mest erfaring med hva som tilbys av ulike kurs, men jeg har vel ikke sett for mange kompetansehevinskurs for lærere når det gjelder god og målrettet bruk av IKT.
Jeg er selvlært, men betyr det at jeg er vel-lært??

Synes mange gode målsetninger om å bli best mangler kurstilbud og opplæring for å heve læreres kompetanse raskt nok.