tirsdag 18. desember 2007

Digital kompetanse - en definisjon

Jeg viste i forrige innlegg til ITU monitor 2007 som avdekket at det ikke finnes en felles forståelse blant lærerne om hvordan digital kompetanse skal defineres, og hevdet at det er nødvendig med en økt forståelse av hva begrepet betyr, ikke minst i skolesammenheng.

Ola Erstad skriver at "digital kompetanse er å finne i spenningsfeltet mellom skole og fritid, melom formell og uformell læring, og mellom mediekultur og institusjonalisert læringskultur" (Erstad, 2005: 122). Digital kompetanse vil dermed ikke være noe elevene fult ut besitter fra før og tar med seg inn i skolen. Det vil heller ikke være noe de fult ut kan lære seg innenfor skolens rammer. Digital kompetanse vil dermed, som Erstad skriver, utvikles gjennom et samspill mellom ulike læringsarenaer og kulturer hvor skolen er en sentral aktør.

Hva består så digital kompetanse av? Kompetanse er et begrep som bruks i mange, og til dels ulike, sammenhenger. Slik Erstad benytter begrepet, innbefatter det ferdigheter og dannelse, noe som jo er kjente elementer innenfor skolen. Det å legge til rette for at elevene skal tilegne seg ulike ferdigheter og dannelse har vært, og er fremdeles, sentralt i skolen. Når man så kobler på begrepet digital, mener Erstad at man synliggjør et møte mellom ny teknologi og kjente og tradisjonelle begreper. Han skriver videre at "på den måten kan begrepene i seg selv tivnge frem en økt bevissthet om betyningen av digital kompetanse i skolen" (Erstad, 2005: 125). Han har nok et retorisk poeng når han sier dette, men tror alikevel ikke at dette er nok til å skape forståelse av innholdet i begrepet. ITU monitor 2007 viser jo nettopp dette, at det ikke finnes en felles forståelse av begrepet digital kompetanse.

Jeg velger derfor å støtte meg til definisjonen Erstad har utledet for hva digital kompetanse er:
"Digital kompetanse er ferdigheter, kunnskaper og holdninger ved bruk av digitale medier for mestring i det lærende samfunn" (Erstad 2005: 133).

Hva betyr så dette for meg som lærer? Hva handler digital kompetanse om når det skal bli en del av undervisningen i mine (og andres) fag? "Den fagdidaktiske digitale kompetansen dreier seg om lærere og elevers kunnskap om og forhold til teknologien, og deres innsikt i når og hvordan denne kan anvendes i pedagogiske sammenhenger" (Erstad, 2005: 140). Premissene for undervisning og læring med og uten IKT vil derfor være forskjellige, og jo større digital kompetanse lærere og elever besitter, jo større mulighet for å videreutvikle denne samt å skape en mer variert undervisningsform og kanskje også et mer motiverende læringsmiljø. Samtidig må man også være forberedt på at IKT i seg selv vil skape nye premisser for hvordan undervisningen kan foregå. Forskningen viser i følge Erstad at IKT skaper nye premisser for fagenes egenart, noe som igjen kan røre ved de ulike fags innhold og kunnskapsgrunnlag.

Det er et ordtak som heter at gammel vane er vond å vende, men som lærer i dagens og morgendagens skole må nok både jeg og andre vende litt om når det gjelder didaktisk tenkning, slik at denne også kan romme bruk av IKT.

Jeg vil i neste innlegg prøve å skissere opp noen praktiske eksempler på didaktisk bruk av IKT.

1 kommentar:

Kjell Atle sa...

Meget god redegjørelse, Roger! Og jeg ser fram til de praktiske eksemplene dine.
Er også fristet til å utfordre deg på forholdet mellom digital kompetanse og digital dannelse. Og enda en ting: hvordan kan vi "operasjonalisere" digital kompetanse for SKOLELEDERE? jfr skolelederikt.wikispaces.com