mandag 17. desember 2007

ITU Monitor 2007 - Skolens digitale tilstand

Hvor langt har så skolene kommet når det gjelder bruk av IKT? ITU Monitor 2007 viser en positiv utvikling i skolenens bruk av IKT de siste årene, og at videregående skoler har kommet mye lenger enn grunnskolene når det gjelder å integrere bruken av IKT i det daglige faglig-pedagogiske arbeidet. Dessverre viser også undersøkelsen at mange tilgjengelige verktøy og funksjoner bare i liten grad blir benyttet, og at det dermed er et stort uutnyttet potensiale i den måten IKT brukes på.

Tre av fire skoleledere på alle trinn mener lærerne har grunnleggende IKT-ferdigheter, men at de fortsatt har en vei å gå når det gjelder mer pedagogisk bruk av IKT. I tillegg ser skolelederne en manglende interesse blant lærerne for pedagogisk bruk av IKT. (Forskning viser nr. 11 2007, Uio)

Videre viser ITU monitor 2007 at det ikke finnes en felles forståelse blant lærere på hvordan digital kompetanse skal defineres. Hvordan skal man da kunne tilrettelegge undervisningen slik at elevene blir i besittelse av digital kompetanse, når det er så "stor uenighet" i hva begrepet betyr og inneholder? I følge tidligere refererte utgave av Forskning viser, er det nødvendig å fokusere mer på evaluering, kildekritikk og kreativ produksjon med digitale verktøy, fordi informasjonssøk dominerer dagens bruk av IKT i undervisningen. Skal man få til dette, er det helt nødvendig å høyne bevisstheten blant lærerne (og skolelederne) om hva digital kompetanse er.

1 kommentar:

Kjell Atle sa...

Hvordean arbeider dere ved Drotningborg videregående skole med "å høyne bevisstheten blant lærerne (og skolelederne) om hva digital kompetanse er"?