onsdag 16. januar 2008

Problemet med høna og egget - eller IKT og pedagogikk

Nyhetene ved skolestart denne høsten rommet flere innslag om skoler (og fylker) som nå med stolthet kunne vise til utdeling av gratis bærbare PC-er til elevene. Her skulle det satses på IKT! Så kommer flere nyhetsinnslag som viser frustrerte lærere som ikke helt vet hva de skal bruke utstyret og teknologien til.

Det er mulig at skolebyråkratene i fylkene, eller endog rektorene, så for seg at bare vi får utstyret inn i skolen, så vil den pedagogiske utviklingen og bruksområdene komme av seg selv.

Fil.dr. Pär Larsson ved Handelshögskolan i Stockholm reflekterer i denne filmen over dette. Er IT i seg selv en forandringskraft? Svaret han gir er tvert om! Se filmen, og ta del i disse refleksjonene som er nyttige også for norske skoler.

Film: Synliggör vi kompetens? - Pär Larsson (10 min)

Är IT en förändringskraft som innebär att skolor blir mer till lärande organisationer? Räcker det med att utveckla de enskilda individernas IT-kompetens i en skolorganisation? Varför behövs det mer än teknik och utbildning för att IT ska vara till nytta i en skolorganisation? Vet skolledare vilken kompetens som finns på en skola? En reflektionstrend sveper över svenska skolor! Det är några frågor och ämnen som Pär Larsson forskare på Handelshögskolan i Stockholm väcker.

1 kommentar:

Sylvia Hoff sa...

Jeg syntes at Larsson setter fingeren på aktuelle problemstillinger i filmen. Antagelig har han rett i at vi, for å få fart på IKT-bruken, må lære oss å tenke mer kollektivt. Vi er for mye privatpraktiserende også når det gjelder tilegning av ny lærdom innen IKT. Han nevner ikke spesielt ordet kollegaveiledning, men mye av det han formidler er nært beslektet med den metoden. Organisatorisk tilrettelegging er en utfordring også innen hver enkelt skoles digitale kompetanseutvikling. Sylvia