søndag 20. januar 2008

Digital mappevurdering som didaktisk metode, del 2

Kjell Atle har utfordret meg på å utdype synspunktene mine fra forrige innlegg om digitale mapper. Jeg har derfor i dette innlegget tenkt å gjøre et forsøk på nettopp dette.

Jeg skrev at man i mappevurdering finner elementer både fra kognitiv- og sosiokulturell læringsteori. Det vil si at man har et læringssyn som legger opp til en problem- og aktivitetsorientert undervisning, noe som delvis står i motsetning til den mer tradisjonelle lærerkontrollerte klasseromsundervisningen. Aktivitet, samarbeid og evaluering blir dermed grunnleggende, både mellom elev - elev og elev - lærer, og læring vil dermed skje i form av en sosial prosess. Fokuset flyttes dermed fra orientering mot "korrekte svar", som gjerne er definert av læreren, til evnen til å resonere seg frem til mulige svar på åpne problemstillinger.

Digitale mappevurdering vil være et redskap for dette læringssynet, da bruk av denne type mapper legger til rette for en prosessorientert læringsform med gode muligheter for tilbakemeldinger fra lærer og eventuelt andre man åpner mappen for. UiA (Universitetet i Agder) bruker bl.a. dette som arbeidsform for sine PPU-studenter, der elevene ved slutten av semesteret skal lage en presentasjonsmappe bestående av et utvalg av arbeider fra arbeidsmappen. Disse arbeidene vil, med utgangspunkt i tilbakemeldinger underveis og refleksjoner fra studenten, ikke være identiske med de arbeidene som opprinnelig ble lagt i arbeidsmappen, da studentene gjennom denne prosessen har tilegnet seg ny kunnskap som gjør det nødvendig å revidere tidligere arbeider. Digital mappevurdering som metode vil dermed være med på å fremme dybdelæring fremfor overflatelæring (UNINETT ABC - digital mappevurdering: 8)

Dette kan også overføres både til grunnskole og videregående skole, men et av problemene i videregående (som er mitt skoleslag), er at det per i dag ikke er samsvar mellom digital mappevurdering som didaktisk metode og eksamensformen. Det betyr ikke at metoden ikke kan brukes, men det betyr at det lett kan bli en kvasimetodikk som også skal tilpasses en tradisjonell eksamensform. Digital mappevurdering som didaktisk metode i videregående opplæring vil derfor kanskje først vinne innpass når det er presentasjonsmappen (inkludert elevens eget refleksjonsnotat) som blir vurdert av sensor til eksamen.

Ingen kommentarer: